STUDIA PODYPLOMOWE / Informatyka, Specjalistyczne

User Experience (UX)

ZAPISZ SIĘ NA STUDIA

CZAS TRWANIA STUDIÓW

160 godz.

2 semestry

CZESNE

3 300 PLN za semestr

raty miesięczne

FORMA STUDIÓW

hybrydowa

około 80% zajęć online

Zdobądź wykształcenie w zawodzie przyszłości, zostań specjalistą z zakresu User Experience (UX)

UX, czyli User Experience, to nowy obszar badań i zainteresowania osób, zajmujących się działalnością w sieci. Specjaliści ds. UX odgrywają kluczową rolę w projektowaniu i wdrażaniu produktów interaktywnych, m.in. systemów webowych, aplikacji mobilnych, systemów dla urządzeń ubieralnych Wearables (np. SmartWatch), a także innych rozwiązań z kategorii internet rzeczy (Internet of Things). Osoby zajmujące się User Experience są odpowiedzialne za całość wrażeń doświadczanych podczas korzystania z produktu interaktywnego, co istotnie zwiększa satysfakcję konsumenta oraz prawdopodobieństwo sukcesu rynkowego produktu.

Program studiów i treści zajęć zostały opracowane w oparciu o model doświadczenia użytkownika, który uwzględnia 5 kluczowych warstw:

  • warstwa strategii,
  • warstwa zakresu (wymagania wobec produktu interaktywnego – funkcje oraz treści),
  • warstwa struktury (architektura informacji, logika interakcji użytkownika z produktem),
  • warstwa szkieletu (nawigacja, dobór i rozmieszczenie elementów interfejsu użytkownika),
  • warstwa powierzchni (kolorystyka, grafika, typografia).

Studia mają charakter praktyczny. Oprócz zajęć dydaktycznych słuchacze realizują zadania projektowe od koncepcji do prototypu rozwiązania w 3-4 osobowych zespołach. Postępy projektu są konsultowane w ramach godzin projektowych z wykładowcami – mentorami odpowiedzialnymi za poszczególne bloki tematyczne studiów.


Adresat studiów podyplomowych User Experience

  • osoby, które chcą od podstaw wykształcić się jako specjalista ds. User Experience.

Absolwenci otrzymują:

  • Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych

Wybrane przedmioty

  • Analiza biznesowa oraz planowanie strategii produktu cyfrowego
  • Cyberpsychologia zachowań konsumenckich – psychologiczne aspekty UX
  • Projektowanie treści i Webwriting/Copywriting
  • Projektowanie architektury informacji i interakcji
  • Projektowanie graficzne produktów cyfrowych
  • Prototypowanie rozwiązań interaktywnych
  • Badania użyteczności
  • Podstawy zarządzania projektami produktów cyfrowych
  • User Experience – praktyka komunikacji z klientem

PRZEDMIOT

LICZBA GODZIN

ZAGADNIENIA

Analiza biznesowa oraz planowanie strategii produktu cyfrowego

28

Obszary wiedzowe analizy biznesowej

Role w zespole, wymagane umiejętności oraz typowe zadania

Analiza strategiczna przedsięwzięcia

Metody i techniki planowania i projektowania elementów strategii produktu:

- prototypowanie modelu biznesowego,

- tworzenie profili użytkowników,

- projektowanie propozycji wartości,

- formułowanie wizji rozwiązania.

Wydobywanie i specyfikacja wymagań

Zarządzanie wymaganiami produktu.

Cyberpsychologia zachowań konsumenckich - psychologiczne aspekty UX

16



Dlaczego cyberpsychologia jest podstawą projektowania user experience?
Co to są pozytywne systemy hybrydowe i jaki mają związek z pozytywną technologią?
Jak typowy użytkownik rozumie sztuczną inteligencję i systemy na niej oparte?
Jakie przekonania użytkowników wpływają na awersję wobec algorytmów?
Jak precyzować potrzeby użytkowników (wymiar komfortu i użyteczności)?
Jakie znaczenie ma humanoidalność systemów na poziomie ucieleśnienia, funkcji, ról i intencji?
W jakich wymiarach innowacje powinny poprawiać jakość życia użytkowników?
Jak właściwie stosować metodologię badań na etapie projektowania i oceny rozwiązań?

Projektowanie treści i Webwriting/Copywriting

12


Rola komunikacji a rola treści w rzeczywistości interaktywnej

Notatka, artykuł, blog i karta produktu – różne formaty treści w cyfrowej komunikacji

Poznawanie potrzeb komunikacyjnych – konsumenckich oraz wewnątrz projektowych

Planowanie , projektowanie i tworzenie treści oraz ich czas i miejsce w procesie projektowym

Jak skutecznie oddziaływać na odbiorcę, czyli komunikacja perswazyjna

Dobór narzędzi, formatów i treści dla realizacji konkretnych zadań i celów projektowych

Trudności i ograniczenia w komunikacji oraz ewaluacja skuteczności treści

Content marketing – jak go realizować w praktyce i dlaczego jest tak ważny

SEO

Copywriting jako specyficzna odmiana treści.

Projektowanie architektury informacji i interakcji

12


Istota oraz rola architektury informacji w projektach produktów interaktywnych.
Typowe zadania i artefakty tworzone przez architekta informacji.
Anatomia architektury informacji.
Systemy organizacji, etykietowania, nawigacji, wyszukiwania.
Strategia architektury informacji.
Planowanie i realizacja badań.
Dokumentowanie architektury informacji.
Planowanie i projektowanie interakcji.
Projektowanie nawigacji.

Projektowanie graficzne produktów cyfrowych

20

Psychofizjologia widzenia w projektowaniu interfejsów produktów interaktywnych:

- kanony projektowania,

- formy niemożliwe,

- kamuflaż,

- figura i tło,

- słowo i obraz,

przenikanie.

Podstawy projektowania z użyciem grafiki wektorowej i rastrowej na potrzeby produktów interaktywnych:

- layout,

- kompozycja,

- forma i funkcja,

- fotografia,

- typografia

Prototypowanie rozwiązań interaktywnych

20

Rola prototypowania w cyklu wytwórczym produktów interaktywnych.
Typy prototypów.
Prototypowanie „papierowe”.
Prototypowanie w formie szkieletów i makiet elektronicznych.
Tworzenie interaktywnych prototypów w środowisku programowym.
Przygotowywanie specyfikacji w oparciu o prototypy

Badania użyteczności

20

Istota badań użyteczności.
Miejsce badań w cyklu wytwórczym.
Kategorie badań użyteczności.
Metody, techniki i narzędzia badawcze.
Dobór i planowanie badań.
Rekrutacja badanych.
Dobre praktyki prowadzenia badań użyteczności
Opracowywanie wyników i ich wykorzystanie w procesie projektowania i ulepszania produktów cyfrowych
Dokumentowanie wyników badań

Podstawy zarządzania projektami produktów cyfrowych

20

Specyfika projektów produktów cyfrowych.
Metodyki zarządzania projektami.
Etapy w projekcie, role i artefakty projektowe.
Metody i techniki nadawania priorytetów.
Metody i techniki szacowania pracochłonności.
Planowanie wydania produktu.
Planowanie sprintów.
Komunikacja planowa w projekcie – typy, cele i struktura spotkań.

User Experience - praktyka komunikacji z klientem

12


Sposoby przekonania klienta do zakupu:

- Cecha/Zaleta/Korzyść produktu i dowód ich dostarczenia,

- klient i jego motywacja,

- informacja do przekazania klientowi.

Narzędzia dotarcia do klienta:

- zwrócenie uwagi

- stworzenie zainteresowania

- Call to Action.

Techniki win-win w negocjacjach z interesariuszami:

- postawy w negocjacjach,

- obiekcje i ich pokonywanie


RAZEM:

160

OPINIA OPIEKUNA KIERUNKU

User Experience (UX)

Korzystanie z stron internetowych, aplikacji na telefony czy komputery, a także używanie urządzeń interaktywnych stało się nieodłącznym elementem codzienności każdego z nas. Z tego powodu zawód specjalisty ds. UX z roku na rok staje się coraz to popularniejszy. UX, czyli User Experience, to zbiór doświadczeń, jakie towarzyszą użytkownikowi produktu cyfrowego.

W związku z informatyzacją i ucyfrowieniem każdego aspektu naszego życia, zawód ten stał się niezwykle potrzebny. Dzięki specjalistom ds. UX użytkowanie aplikacji czy stron internetowych jest o wiele przyjemniejsze oraz łatwiejsze. Osoba, pracująca w branży UX, zajmuje się analizowaniem produktu cyfrowego pod kątem jego funkcjonalności oraz wygody stosowania. Uwagi i spostrzeżenia specjalisty są następnie implementowane przez grafików i programistów, z którymi ściśle współpracuje.

Praca na stanowisku UX designera to połączenie pasji do technologii oraz psychologii. Osoba, pragnąca realizować się w tej dziedzinie, powinna być obeznana z nowinkami technologicznymi, ale również mieć wiedzę na temat samych użytkowników. Ponadto zawód specjalisty ds. UX wymaga poczucia estetyki, skrupulatności oraz umiejętności zrozumienia potrzeb odbiorcy.

dr inż. Jacek Jakieła

Specjalista z obszaru analityki biznesowej, analizy i projektowania informatycznych systemów zarządzania, baz danych oraz technologii agentowych.

DLACZEGO TEN KIERUNEK?

Opinie absolwentów

WYBIERZ KIERUNEK

User Experience (UX)

CZAS TRWANIA STUDIÓW

160 godz.

2 semestry

CZESNE

3 300 PLN za semestr

raty miesięczne

FORMA STUDIÓW

hybrydowa

około 80% zajęć online