CZAS TRWANIA STUDIÓW
174 godz.
2 semestry
CZESNE
2 800 PLN za semestr
raty miesięczne
FORMA STUDIÓW
hybrydowa
około 50% zajęć online
PIERWSZE ZAJĘCIA
jesień 2025
Uzyskaj niezbędną wiedzę oraz umiejętności do pełnienia zawodu psychodietetyka w placówkach i ośrodkach wszelkiego rodzaju.
Uzyskaj niezbędną wiedzę oraz umiejętności do pełnienia zawodu psychodietetyka w placówkach i ośrodkach wszelkiego rodzaju.

Celem studiów jest wykształcenie kompetencji pozwalających na rzetelne wykonywanie zawodu psychodietetyka lub zawodów pokrewnych. Jako słuchasz studiów zdobędziesz najnowszą wiedzę opartą o EBM (evidence-based medicine) na temat szeregu chorób związanych z niewłaściwym odżywianiem się. Tematyka porusza aspekty terapii otyłości i innych chorób metabolicznych, zaburzeń odżywiania i chorób neurorozwojowych. Nabędziesz także wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji oraz technik coachingowych.
Dowiesz się jak skutecznie komunikować się z pacjentem i udzielić mu pomocy psychologiczno-dietetycznej. Nauczysz się elementarnych technik poznawczo-behawioralnych wykorzystywanych w pracy z osobami o różnych nawykach żywieniowych oraz przejawiającymi zaburzenia odżywiania. Nabędziesz również wiedzę z zakresu podstaw nauk medycznych, dietetyki ogólnej, prawidłowego żywienia człowieka zdrowego i chorego w różnych okresach rozwojowych i warunkach życia. Ponadto przedstawiona zostanie Ci metodologia układania diet w poszczególnych jednostkach chorobowych i tych związanych z zaburzeniami odżywiania się.
Po ukończeniu studiów będziesz przygotowany do pracy w charakterze psychodietetyka w poradniach dietetycznych, ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych, stowarzyszeniach, placówkach prowadzących żywienie zbiorowe, klubach sportowych. Zostaniesz również przygotowany do prowadzenia własnego gabinetu psychodietetycznego. Zajęcia umożliwią zdobycie umiejętności związanych z promowaniem zdrowego trybu życia oraz prowadzeniem zajęć profilaktycznych lub interwencyjnych, mających na celu poprawę zdrowia i żywienia wśród dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych.
Adresat studiów podyplomowych Psychodietetyka
Studia adresowanie są do wszystkich osób zainteresowanych psychodietetyką, a w szczególności do:
- dietetyków, technologów żywności i żywieniowców chcących poszerzyć swoje kompetencje z zakresu psychodietetyka,
- psychologów i psychoterapeutów,
- pielęgniarek,
- trenerów personalnych,
- absolwentów nauk przyrodniczych, zainteresowanych psychodietetyką takich specjalności jak: biochemia, biologia, ekologia, mikrobiologia lub ochrona środowiska,
- nauczycieli wychowania wczesnoszkolnego i przedszkolnego,
- nauczycieli psychologów,
- nauczycieli przedmiotów zawodowych medycznych,
- pracowników ośrodków opiekuńczo-wychowawczych,
- opiekunów dzieci i młodzieży ze zdiagnozowanymi zaburzeniami odżywiania.
Absolwenci otrzymują:
- Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
Zobacz film o studiach
Agnieszka Momora, dietetyk kliniczny mówi o tym co dobrego dietetykom dają wiedza i umiejętności z psychodietetyki.
Wybrane przedmioty
- Podstawy żywienia – w oparciu o EBM
- Zalecenia dietetyczne w chorobie
- Techniki i narzędzia coachingowe
- Aktywność fizyczna jako element terapii
- Dietoterapia w neofobii żywieniowej i zaburzeniach neurorozwojowych
- Suplementacja jako element terapii
- Psychoterapia anoreksji i bulimii
- Poradnictwo dietetyczne w gabinecie.
PRZEDMIOT | LICZBA GODZIN | ZAGADNIENIA |
Podstawy żywienia w oparciu o EBM | 8 | Podstawowe zagadnienia związane z nauką o żywności i żywieniu wraz z analizą badań naukowych |
Fizjologia odżywiania się | 10 | Głód i sytość |
Psychologia emocji i motywacji | 16 | Ogólna charakterystyka emocji. Status problematyki emocji w psychologii. Sposoby definiowania emocji w psychologii. Różnica pomiędzy emocjami a nastrojem, afektem i procesami poznawczymi. Komponenty emocji. |
Psychoterapia anoreksji i bulimii | 12 | Definicja zaburzeń odżywiania |
Organizacja i zarządzanie czasem | 8 | Jak znaleźć czas na rozwój? Jak budować dobre nawyki w zarządzaniu czasem. Cele - co chcemy osiągnąć i jak do tego dążyć. Jak się zmotywować, by zrealizować swoje cele Zrobione jest lepsze od doskonałego. Jak sobie radzić z perfekcjonizmem. Samodyscyplina i motywacja w realizowaniu celów. Techniki i metody organizacji, które pomagają w życiu. Planowanie- połączenie celu, pomysłu na jego realizację oraz harmonogramu prac. Postępy- informacje o tym, jak nam idzie, które wpływają na motywację i ewentualne zmiany w planie. Taktyki i zadania w poszczególnych elementach planu, które razem wykonane, przybliżają nas do jego realizacji. Praktyki produktywności – osoby, które wspierają nas w działaniu poprzez wysłuchanie naszego planu i raportu z jego realizacji. Retrospektywy – uczenie się z doświadczeń. |
Aktywność fizyczna jako element terapii | 12 | Trening jako narzędzie budowania pewności siebie i dobrego samopoczucia |
Etyka pracy dla osób pracujących w zawodach ochrony zdrowia. W ujęciu pracy z pacjentem i własnego rozwoju. | 4 | Zagadnienia etyczne w pracy psychodietetyka Psychodietetyk wśród innych zawodów zaufania publicznego i ochrony zdrowia Badanie własnej motywacji wyboru zawodu związanego z pomocą innym Moje zasoby do pracy z pacjentem Badanie obszarów samorozwoju – znaczenie własnej psychoterapii i superwizji w zawodach związanych z pomocą innym Relacja z pacjentem – co wnoszę do relacji, moja relacja z jedzeniem, moje schematy i przekazy rodzinne odnośnie nawyków żywieniowych, symboliczne funkcje jedzenia Koncepcja trójkąta dramatycznego – moja pozycja jako osoby pomagającej |
Dietoterapia w zaburzeniach neurorozwojowych – praca z pacjentem | 8 | Zaburzenia neurorozwojowe u dzieci – rodzaje i znaczenie dietoterapii. |
Psychopatologia zaburzeń odżywiania i elementy diagnozy klinicznej wg DSM V | 8 | Zaburzenie odżywiania w ujęciu terapii systemowych |
Techniki i narzędzia coachingowe | 16 | Coach liderem dla samego siebie. Umiejętności komunikacyjne w coachingu |
Poradnictwo dietetyczne z elementami dialogu motywacyjnego | 8 | Wstęp do psychodietetyki - czym jest psychodietetyka |
Perspektywa psychologiczna zaburzeń neurorozwojowych | 8 | Definicja zaburzeń neurorozwojowych |
Interwencje psychologiczne w pracy z Pacjentem chorującym somatycznie i psychosomatycznie | 12 | Definicja Pacjenta chorującego somatycznie oraz Pacjenta cierpiącego psychosomatycznie |
Mindfulness | 8 | Rodzaje treningów uważności Mindfulness – cele treningu uważności. Czym jest mindfulness? Medytacja a mindfullness. 5 podstawowych zasad uważności. Trening uważności w kontekście dzieci Czym jest stres w ujęciu Tradycyjnej Medycyny Chińskiej? Jak zaprzyjaźnić się ze stresem? Dlaczego zarządzanie stresem jest tak ważne? Jak stres wpływa na zdrowie i motywacje? Joga śmiechu - budowanie wewnętrznej radości. Korzyści zdrowotne, emocjonalne, rozwojowe. Na czym polega metoda jogi śmiechu? Gelotologia - badania naukowe potwierdzające korzyści płynące z terapii śmiechem Jak wprowadzić elementy jogi śmiechu do pracy z klientem. Oddech Zasada mindfull eating. Skup się na talerzu Myśl jak osoba szczupła Sztuka dysponowania swoją energią. Lista przyjemności. Co sprawia, że się uśmiechasz? Techniki wspierające pozytywne nastawienie. |
Podstawy planowania jadłospisu na co dzień i w sytuacjach niestandardowych | 8 | Proces obsługi klienta od momentu jego przyjścia do pozostawienia pozytywnej opinii |
Stres - jego wpływ na ciało i psychikę. Techniki rozładowania napięcia i relaksacji | 8 | Stres i jego wpływ na zdrowie (ciała i psychiki). Teoria poliwagalna - założenia i praktyka w pracy z pacjentem Dobowy rytm ultradiański – znaczenie profilaktyki i konsekwencje zaburzenia Techniki relaksacji i rozładowania napięcia: autohipnoza, praca z ciałem - oddechem, skanowanie ciała. |
Rozpoznawanie sygnałów – głód, sytość, zachcianka | 4 | Nauka rozpoznawania sygnałów płynących z ciała- głód, sytość, zachcianka |
Psychodietetyka w praktyce | 16 | Składowe, które mają wpływ na nasze zdrowie i dobrostan, tj. dobre zachowania żywieniowe, regularna aktywność fizyczna, regeneracja, podejście do zdrowia, umiejętne radzenie sobie ze stresem i napięciem emocjonalnym, relacje z samym sobą, relacje z bliskimi, umiejętność wdzięczności i afirmacji. Profilaktyka żywieniowa i zdrowotna a dobrostan Psychologiczne aspekty żywienia, tj. czynniki psychologiczne wpływające na wybór i spożycie pokarmów, rodzaje i przyczyny zaburzeń odżywiania, skutki zaburzeń odżywiania dla zdrowia fizycznego i psychicznego, Psychologiczne aspekty nadwagi i otyłości, tj. czynniki psychologiczne wpływające na rozwój i utrzymywanie nadwagi i otyłości, skutki nadwagi i otyłości dla zdrowia fizycznego i psychicznego Psychologiczne metody pracy z klientem, tj. podstawy komunikacji interpersonalnej, budowania relacji i zaufania, wywiadu i oceny potrzeb i oczekiwań klienta, ustalania celów i planów działania, stosowania technik motywacyjnych, edukacyjnych, behawioralnych i poznawczych, monitorowania postępów i oceny efektów, radzenia sobie z trudnościami i oporem klienta, zapobiegania nawrotom i utrwalania zmian. Ćwiczenia praktyczne (łańcuszek nawyków, koło życia, ustalanie celi równymi technikami i narzędziami coachingowymi. |
RAZEM: | 174 |
OPINIA OPIEKUNA KIERUNKU
Psychodietetyka
Otyłość i zaburzenia odżywiania, nazywane chorobami cywilizacyjnymi XXI wieku, to bardzo groźne choroby. Przynoszą one zniszczenie nie tylko dla zdrowia fizycznego, ale również psychicznego. Złe podejście do żywienia może mieć niszczące konsekwencje dla całego organizmu. Aby całkowicie wyjść z chorób tego typu, należy holistycznie podejść do ich leczenia. Dzięki temu specjalista zadba o każdy aspekt, który powinien ulec unormowaniu i wyleczeniu.
Osobą, która łączy kompetencje z zakresu odżywiania i psychologii jest psychodietetyk. Posiada on medyczną wiedzę z zakresu żywienia i diet, a także psychologiczną wiedzę z zakresu zaburzeń odżywiania oraz wpływu środowiska na jednostkę. Dzięki temu psychodietetyk potrafi odnaleźć źródło problemu związanego z żywieniem i jednocześnie pomóc pacjentowi w jego zwalczeniu, ucząc go zdrowych nawyków i poprawnego odżywiania.
Słuchacz studiów na kierunku Psychodietetyka, który pragnie realizować się zawodowo w tej dziedzinie, powinien przede wszystkim wykazywać się otwartą głową oraz dużymi umiejętnościami komunikacyjnymi. Ponadto, warto mieć na uwadze, że psychodietetyka to dziedzina stale rozwijająca się, dlatego praca w jej zakresie wiąże się z ciągłym dokształcaniem.

dr Agnieszka Momora
Dietetyk kliniczny w Poradni Dietetycznej w Centrum Medycznym Medyk w Rzeszowie. Popularyzatorka wiedzy żywieniowej, współorganizatorka eventów i wydarzeń dietetycznych.
DLACZEGO TEN KIERUNEK?
Opinie absolwentów
- Studia były niezwykle rozwijającym okresem w moim życiu. Otrzymałam solidne podstawy teoretyczne, które w sposób praktyczny będę mogła przenieść do mojego życia prywatnego jak i zawodowego. Profesjonalna kadra dydaktyczna i partnerskie podejście do studenta stworzyły przyjazną atmosferę. Na najwyższe uznanie zasługuje również dziekanat. Pełen profesjonalizm. Sprawy formalne były załatwiane sprawnie i z pełnym zrozumienie. Z pełnym przekonaniem polecam WSIiZ i kierunek Psychodietetyka.
Monika Król - Jako trener personalny mogę szczerze polecić studia na kierunku psychodietetyka. Pozwoliły mi one spojrzeć na problemy związane z odżywianiem nie tylko ze strony czysto dietetycznej, ale także psychologicznej. Uzupełniłem swoją wiedzę o techniki redukcji stresu, które świetnie sprawdzają się w pracy z osobami borykającymi się z nadwagą czy zaburzeniami odżywiania. Dzięki studiom nauczyłem się również lepiej słuchać swoich podopiecznych i rozumieć ich potrzeby. Zrozumiałem, jak ogromną rolę odgrywa psychika oraz indywidualne przekonania w procesie zmiany stylu życia. To doświadczenie zdecydowanie poszerzyło moje kompetencje zawodowe i wpłynęło na jakość mojej pracy jako trenera.
Marcin Wójcik
WYBIERZ KIERUNEK
Psychodietetyka
CZAS TRWANIA STUDIÓW
174 godz.
2 semestry
CZESNE
2 800 PLN za semestr
raty miesięczne
FORMA STUDIÓW
hybrydowa
około 50% zajęć online
PIERWSZE ZAJĘCIA
jesień 2025