STUDIA PODYPLOMOWE / Informatyka

Inżynieria oprogramowania – we współpracy z ASSECO POLAND

ZAPISZ SIĘ NA STUDIA

CZAS TRWANIA STUDIÓW

220 godz.

2 semestry

CZESNE

3 600 PLN za semestr

raty miesięczne

FORMA STUDIÓW

hybrydowa

około 60% zajęć online

PIERWSZE ZAJĘCIA

05.10.2024

Zdobądź wykształcenie w jednej z najważniejszych dziedzin współczesnej informatyki, którą jest inżynieria oprogramowania

Zajęcia w trakcie realizacji, zapisy na kolejną edycję.

OPIEKUN MERYTORYCZNY KIERUNKU

Studia prowadzone pod patronatem

Asseco

Studia przygotowują słuchaczy do pracy w zespołach wytwarzających oprogramowanie. Słuchacz ma możliwość zapoznania się ze środowiskami programistycznymi, organizacją pracy w grupie projektowej oraz nowoczesnymi technikami wytwarzania oprogramowania. Treści kształcenia są oparte na doświadczeniu wynikającym z realizacji rzeczywistych, złożonych projektów informatycznych.

Słuchacz zdobywa wiedzę związaną z architekturą oprogramowania, wzorcami projektowymi i metodami zarządzania złożonością oprogramowania, ze szczególnym uwzględnieniem podejścia Domain-Driven Design. Poznaje także najważniejsze techniki wytwarzania oprogramowania, w tym metodyki zwinne i Scrum. Zdobywa umiejętność praktycznego posługiwania się nowoczesnymi technologiami i narzędziami programistycznymi biorąc udział w budowaniu wielowarstwowej aplikacji web-owej w technologii Java i Spring Framework. Prace są prowadzone w zespołach wykonujących wszystkie podstawowe czynności towarzyszące wytwarzaniu profesjonalnego oprogramowania: analizę, projektowanie, programowanie, testowanie i wdrażanie aplikacji.

W trakcie studiów słuchacz zdobywa wiedzę z zakresu najważniejszych algorytmów i struktur danych oraz nabywa umiejętność programowania w języku Java i tworzenia zapytań do baz danych w języku SQL.


Adresat studiów Inżynieria oprogramowania:

Adresatami studiów są osoby pragnące zdobyć od podstaw kompetencje związane z budowaniem oprogramowania i rozpocząć karierę w IT. Studia są kierowane również do pracowników działów IT podnoszących swoje kompetencje w kierunku tworzenia oprogramowania.


Absolwenci otrzymują:

  • Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych

Wybrane przedmioty

  • Algorytmy i struktury danych
  • Języki i metody programowania
  • Bazy danych
  • Aplikacje korporacyjne
  • Techniki wytwarzania złożonego oprogramowania

PRZEDMIOT

LICZBA GODZIN

ZAGADNIENIA

Algorytmy i struktury danych

20

Wprowadzenie do algorytmów:

sposoby reprezentacji algorytmów

podstawowe struktury sterujące

rekurencja

złożoność obliczeniowa algorytmu (pesymistyczna, oczekiwana)

Tablica jako podstawowa struktura danych:
algorytmy wyszukiwania
algorytmy sortowania w miejscu: bąbelkowe, przez wstawianie, przez wybieranie
sortowanie przez zliczanie

Metody projektowania algorytmów:
metoda dziel i zwyciężaj
metoda zachłanna
programowanie dynamiczne

Dynamiczne struktury danych:
lista
kolejka
stos
mapa
zbiór

Algorytmy grafowe:
DFS i BFS
Algorytm Dijkstry
minimalne drzewo rozpinające

Języki i metody programowania, cz.1

48

Wprowadzenie do koncepcji JVM i środowiska Java:

środowisko uruchomieniowe JRE

JVM i kod bajtowy

proces kompilacji i uruchamiania aplikacji 

Cechy języka Java
Podstawowe elementy języka Java

komentarze
typy danych i literały
zmienne i stałe
łańcuchy i sekwencje specjalne
operatory
instrukcje sterujące 

Typ wyliczeniowy
Tablice
Wprowadzenie do programowania obiektowego: 
historia metodologii programowania
podstawowe pojęcia i zasady programowania obiektowego
cechy obiektu.
Programowanie obiektowe:
klasy
konstruktory
pola
metody
modyfikatory dostępu
hermetyzacja
dziedziczenie
klasy abstrakcyjne
interfejsy
polimorfizm
Pakiety
Generyczne listy tablicowe

Techniki wytwarzania złożonego oprogramowania

24

Zadania inżynierii oprogramowania.
Dyscypliny związane z tworzeniem oprogramowania.
Podstawowe modele wytwarzania oprogramowania.
Metodyki zwinne, manifest zwinnego tworzenia oprogramowania, Software Craftsmanship.
Od zbierania wymagań do wdrożenia - proces wytwórczy.
Metodyka pracy w zespole scrum-owym – role i ich odpowiedzialność, podstawowe zasady współpracy.
Cykl produkcyjny w podejściu scrum-owym, zdarzenia i artefakty.
Wprowadzenie do programowania zorientowanego obiektowo.
Notacja UML.
Zasady GRASP.
Zasady SOLID.
Wzorce projektowe.
Pojęcie architektury aplikacji i stylu architektonicznego, najważniejsze style architektoniczne.
Architektura SOA.
Architektura mikrousług.
Wprowadzenie do podejścia Domain-Driven Design.
Wzorce strategiczne i taktyczne DDD.

Bazy danych

48

Podstawy baz danych:
rola i znaczenie systemów baz danych
architektury i typy systemów baz danych
architektury systemów wykorzystujących bazy danych
system baz danych Oracle – podstawowe informacje.
Pobieranie danych – podstawy:
instrukcja SELECT.
ograniczanie zakresu i liczby zwracanych wyników.
sortowanie pobranych danych.
Projektowanie relacyjnych baz danych.
model konceptualny, model relacyjny
pierwsza, druga i trzecia postać normalna
typy danych.
Modyfikowanie danych:
wstawianie danych
aktualizacja danych
usuwanie danych.
Tworzenie i modyfikacja tabel:
tworzenie tabel
aktualizacja tabel
usuwanie tabel
tworzenie sekwencji i indeksów
klucze główne i klucze obce
zapewnianie unikalności.
Przekształcanie wyników i grupowanie danych:
pola obliczane i aliasy
funkcje dla pojedynczych wartości, funkcje agregujące
grupowanie danych i filtrowanie grup.
Zapytania zagnieżdżone i złączanie tabel:
zapytanie zagnieżdżone.
złączanie tabel – podstawy.
Bazy danych NoSQL – podstawy.
Laboratorium jest realizowane z wykorzystaniem systemu baz danych Oracle.

Języki i metody programowania - cz. 2

32

Dziedziczenie, klasy abstrakcyjne, interfejsy, polimorfizm – kontynuacja.
Klasy generyczne i kolekcje.
Wyjątki.
Operacje wejścia/wyjścia.
Testy jednostkowe.
Wielowątkowość.
Komunikacja sieciowa.
Obsługa JSON.

Aplikacje korporacyjne

48

Główne cechy oprogramowania korporacyjnego.
Budowanie aplikacji z wykorzystaniem podziału warstwowego i komponentowego.
Technologia Java EE – najważniejsze zagadnienia.
Budowanie aplikacji z wykorzystaniem Spring Framework.
Utrwalanie danych z wykorzystaniem technologii JPA.
Współczesne technologie graficznego interfejsu użytkownika.
Technologie usług sieciowych, protokół SOAP, styl REST.
Komunikacja za pomocą kolejek.
Budowanie aplikacji korporacyjnej w środowisku Java i Spring z wykorzystaniem podejścia Domain-Driven Design.
System kontroli wersji Git.

RAZEM:

220

OPINIA OPIEKUNA KIERUNKU

Inżynieria oprogramowania – we współpracy z ASSECO POLAND

Inżynier oprogramowania to zawód wymagający nie tylko licznych kompetencji twardych, ale również umiejętności miękkich. Jest to związane z ważnym rozróżnieniem na programistę, a inżyniera oprogramowania. Zawody te różnią się od siebie, mimo pozornie podobnego zakresu działań. Praca w inżynierii oprogramowania wymaga szerszych kompetencji oraz kompleksowego podejścia do tworzenia oprogramowania.

Do głównych zadań inżyniera oprogramowania należy opieka nad sprawnym funkcjonowaniem każdego etapu życia oprogramowania. Oznacza to, iż w jego kompetencjach leży projektowanie, programowanie, testowanie, wdrażanie i utrzymanie produktu. Inżynier zajmuje się także współpracą z klientem oraz całym otoczeniem w sektorze IT. Jego prawidłowa praca jest niezbędna do wytworzenia oprogramowania wysokiej jakości.

Osoba, która chce pracować w inżynierii oprogramowania powinna posiadać umiejętności pracy w językach programowania, a także wykazywać się znajomością metod projektowania, testów i zapewnienia bezpieczeństwa oprogramowania. Powinna posiadać znajomość aktualnych technologii i trendów na rynku oprogramowania. Predyspozycje, jakie ułatwiają pracę inżyniera oprogramowania to przede wszystkim kreatywność, zdolność do analitycznego myślenia, gotowość i chęć do stałej nauki, umiejętność pracy pod presją oraz dbałość o regularność wykonywania zadań.

dr inż. Maciej Koryl

Od 1996 roku programista, projektant, architekt i szef zespołów deweloperskich w firmie Asseco Poland S.A. Współtwórca rozwiązań dla sektora bankowego, specjalizujący się w budowaniu systemów transakcyjnych i sprzedażowych.

DLACZEGO TEN KIERUNEK?

Opinie absolwentów
    • Bardzo dobra organizacja studiów, wykładowcy posiadają dużą wiedzę w swoich dziedzinach i są bardzo pomocni. Atmosfera podczas studiów również sympatyczna. Polecam studia w WSIiZ.
      Anna Rybak
    • Studia merytoryczne z bogatym materiałem. Polecam serdecznie.
      Radosław Miśko
    • Polecam studia z Inżynierii Oprogramowania na WSIiZ w Rzeszowie. Kierunek umożliwia poznanie bardzo wielu aspektów z dziedziny programowania, od projektowani i analizy wymagań do samodzielnego pisania programów. Wykwalifikowana kadra bardzo dobrze przekazuje wiedzę zarówno praktyczną jak i teoretyczną. Współpraca z ASSECO to duży plus.
      Stanisław Molitorys
    • Dobra organizacja zajęć, super wykładowcy. Polecam.
      Maciej Goral
    • W szkole panuje serdeczna atmosfera. Są tu wykorzystane nowoczesne technologie by przekazywać w sposób innowacyjny. Wiedza przekazywana jest w interesujący i przystępny sposób. Zdecydowanie polecam studia na tym kierunku.
      Magdalena Borcz
    • Studia pokazują i uczą wytwarzania oprogramowania produkcyjnego. Wykładowcy to praktycy wytwarzający, tworzący wielkie projekty. Zajęcia praktyczne realizowane są w grupach podobnie jak w firmach programistycznych. Poszczególne grupy tworzą pewna funkcjonalność następnie wszystko łączone jest w całość.
      Grzegorz Molczyk
    • Najcenniejszy na studiach był ich wymiar praktyczny. Zapoznaliśmy się z technologiami stosowanymi przez programistów z ASSECO POLAND S.A. Polecam.
      Seweryn Możdzeń
    • Bardzo polecam studia na kierunku Inżynieria Oprogramowania. Wysoki poziom merytoryczny jak i organizacyjny odpowiada na potrzeby rynku pracy w zakresie kształcenia w dziedzinie projektowania i programowania  aplikacji bazodanowych.
      Ireneusz Balawender
    • Realizacja studiów we współpracy z Asseco była zdecydowaną wartością dodaną. Studia przebiegały w miłej, luźnej atmosferze. Program studiów kompletny i z praktycznym odniesieniem.
      Marcin Ficek
    • Moim zdaniem nawiązanie współpracy z Asseco to strzał w dziesiątkę. Studia zyskują na praktyczności przekazywanych wiadomości i tym samym służą lepszemu zgłębieniu tematu. Tylko wiedza praktyczna pomaga odnaleźć się w tym kierunku na rynku pracy, a taką wiedzę otrzymaliśmy przez cały tok studiów.
      Tomasz Nowakowski
    • Dobrze rozplanowany plan zajęć i dostęp do wszelkich materiałów informacyjnych oraz materiałów z zajęć. Wykładowcy z dużą wiedzą, udzielający wszelkich odpowiedzi. Mila atmosfera w trakcie zajęć.
      Dorota Supel
    • Studia spełniły moje oczekiwania. Program studiów adekwatny do potrzeb rynku.
      Marcin Melsztyński

WYBIERZ KIERUNEK

Inżynieria oprogramowania – we współpracy z ASSECO POLAND

CZAS TRWANIA STUDIÓW

220 godz.

2 semestry

CZESNE

3 600 PLN za semestr

raty miesięczne

FORMA STUDIÓW

hybrydowa

około 60% zajęć online

PIERWSZE ZAJĘCIA

05.10.2024