| | |
| | regulacje dotyczące lotnictwa (ICAO, EASA, prawo krajowe) szczegółowe wymagania techniczne – podstawa zapewnienia jakości/zgodności i bezpieczeństwa wymagania przemysłowe wojskowych nadzorów lotniczych (EMAR-y) szczegółowe podejście do przemysłowych przepisów UE (Part 21, Part 145) |
Cele i struktura Safety Management System (SMS) | | historia bezpieczeństwa i SMS historyczna rola jakości i wdrażanie aktywnego bezpieczeństwa analiza przypadków definicje i pojęcia w SMS struktura SMS polityka bezpieczeństwa i cele bezpieczeństwa |
Zarządzanie zagrożeniem i bezpieczeństwem | | podstawy i strategie SMS identyfikacja zagrożeń ocena i łagodzenie zagrożeń wybór/budowa macierzy zagrożeń i skalowanie tworzenie bazy danych zarządzanie bezpieczeństwem współczynniki bezpieczeństwa (SPI) planowanie bezpieczeństwa działanie grup zarządzania bezpieczeństwem (SRB i SAG) przedstawiciele zespołu bezpieczeństwa (focal point/local SMS representative) |
Polityka i promocja bezpieczeństwa | | polityka bezpieczeństwa kultura organizacyjna kultura bezpieczeństwa Just Culture szkolenia promocja bezpieczeństwa: tablica informacyjna/internet/biuletyny promocja bezpieczeństwa - PR OUT and PR IN |
Procedury, dokumentacja i środowisko operacyjne SMS | | raportowanie jakość/zgodność (współpraca bieżąca) zarządzanie zmianą promocja bezpieczeństwa komunikacja na poziomie procedur zgłaszanie i badanie zdarzeń i wypadków plany awaryjne (ERP) zarządzanie kryzysowe ocena kompetencji zarządzanie ciągłością działania biznesowego organizacja lotnicza w środowisku innych organizacji lotniczych |
| | zarządzanie procesowe diagram Żółwia, SIPOC notyfikacja BPMN (Business Process Model and Notation ) |
Systemy jakości w lotnictwie | | normy ISO 9001, 14001, 45001, 27001, 31000 normy branżowe AS 9100 integracja systemów jakości |
Wybrane narzędzia jakości | | Analiza Przyczyn i Skutków Wad (FMEA) Proces Zatwierdzania Części do Produkcji (PPAP) Zaawansowane Planowanie Jakości Wyrobów (APQP) First Article Inspection (FAI) Analiza Systemu Pomiarowego MSA Raport 8D |
| | zasady audytowania kwalifikacje audytorów przygotowanie audytów przeprowadzenie audytów działania zapobiegawcze i korygujące |
Czynnik ludzki w lotnictwie | | czynnik ludzki w obsłudze technicznej statków powietrznych błędy ludzkie możliwości i ograniczenia człowieka środowisko i warunki pracy profesjonalizm pracy praca zespołowa czynniki organizacyjne zarządzanie czynnikiem ludzkim |
Cyberbezpieczeństwo w lotnictwie | | podstawowe zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa IT elementy „białego wywiadu" skanowanie sieci i wykrywanie szczegółów dotyczących systemów operacyjnych i uruchomionych usług wyszukiwanie i analiza podatności przełamywania zabezpieczeń systemów i urządzeń bezpieczeństwo sieci bezprzewodowych i łamanie haseł socjotechniki w praktyce ataków socjotechnicznych podsumowanie dot. najnowszych praktyk dot. zabezpieczania infrastruktury it i stosowanych narzędzi ocena realnego stopnia bezpieczeństwa cybernetycznego przedsiębiorstwa |
Zarządzanie zrownoważonym rozwojem | | cele zrównoważonego rozwoju zmiany środowiskowe zrównoważone łańcuchy dostaw nowe technologie i modele biznesowe |
Psychologia w zarządzaniu bezpieczeństwem i jakością | | kontekst biznesowy i psychologia podejścia do ryzyka tworzenie kultury organizacyjnej firmy i jej wpływ na zachowania pracowników motywowanie do działania zgodnego z oczekiwaniami firmy prowadzenie feedbacku i rozmów zarządczych formujących oczekiwane postawy pracownicze i realizację celów
|
| | |