PRZEDMIOT

LICZBA GODZIN

ZAGADNIENIA

Wprowadzenie do ESG

24

  • historia, rozwój i znaczenie koncepcji zrównoważonego rozwoju
  • ekologiczne, społeczne i ekonomiczne podstawy zrównoważonego rozwoju
  • międzynarodowe zobowiązania i strategie UE jako kontekst organizacji
  • taksonomia UE
  • dyrektywa CSRD
  • zrównoważony rozwój w biznesie
  • zrównoważony rozwój w systemach zarządzania
  • adaptacja do zmian klimatu

Systemy zarządzania środowiskowego

24

  • wymagania ISO 14001:2015
  • wymagania EMAS
  • audyt wewnętrzny systemu zarządzania środowiskowego

Analiza środowiskowa

24

  • wpływ działalności biznesowej na środowisko naturalne
  • przepisy i standardy związane z ochroną środowiska
  • wymagania standardów ESRS w obszarze środowiskowym
  • analiza ryzyka i możliwości w obszarze środowiskowym
  • ślad węglowy
  • adaptacja do zmian klimatu

Analiza społeczna

24

  • wpływ działalności biznesowej na społeczeństwo
  • wymagania standardów ESRS w obszarze środowiskowym
  • analiza ryzyka i możliwości w obszarze środowiskowym
  • środowiskowa analiza cyklu życia
  • ślad węglowy przedsiębiorstwa

Analiza zarządcza

24

  • znaczenie ładu korporacyjnego w kontekście ESG
  • wymagania standardów ESRS w obszarze ładu korporacyjnego
  • role i obowiązki w obszarze ładu korporacyjnego
  • aspekt finansowy w raportowaniu ESG
  • dobre praktyki w zakresie ładu korporacyjnego i compliance

Komunikacja i raportowanie ESG

32

  • wymagania w zakresie raportowania ESG – dyrektywa CSRD i europejskie standardy raportowania zrównoważonego rozwoju (ESRS)
  • wymagania związane z polityką przedsiębiorstwa
  • analiza podwójnej istotności i należyta staranność
  • zrównoważony łańcuch dostaw
  • tworzenie, wdrażanie i ocena strategii ESG w organizacji
  • metodologia o dobre praktyki w procesie agregacji danych i opracowania raportu ESG
  • powiązania między raportowaniem ESG, a raportowaniem finansowym spółek
  • wartość komunikacji i raportowania ESG dla biznesu i społeczeństwa
  • case study
  • ćwiczenia praktyczne: mapowanie interesariuszy, identyfikacja istotnych obszarów wpływu, szans i ryzyka, opracowanie strategii ESG

Greenwashing - identyfikacja i przeciwdziałanie

16

  • Greenwashing w marketingu, reklamie i strategii marki
  • metody i narzędzia identyfikacji greenwashingu (analiza treści, analiza działań i procesów, analiza istotności i wiarygodności, analiza spójności, ocena adekwatności przekazu, estymacja konsekwencji, wskaźniki ilościowe)
  • strategie unikania greenwashingu
  • studium przypadków
  • ćwiczenia praktyczne (ocena reklam i treści marketingowych, analizy ilościowe z wykorzystaniem wskaźników TF, IDF oraz TF-IDF, MS Excel w ilościowych analizach tekstów, wykorzystanie Chat GPT w analizie sentymentu)

Kompetencje menedżera ESG

4

  • elementy etyki
  • skuteczna komunikacja
  • prowadzenie debat
  • budowanie własnej marki

Zarządzanie zrównoważonym rozwojem w organizacji

8


Zrównoważony rozwój w strategii biznesowej i kulturze organizacyjnej firmy
Wskaźniki efektywności zarządzania w obszarze ESG
Holistyczne podejście do zarządzania w obszarze ESG
Trendy i kierunki zarządzania w obszarze ESG

RAZEM:

180