PRZEDMIOT

LICZBA GODZIN

ZAGADNIENIA

Wprowadzenie do ESG

16


Historia, rozwój i znaczenie koncepcji zrównoważonego rozwoju.

Ekologiczne, społeczne i ekonomiczne podstawy zrównoważonego rozwoju.

Międzynarodowe zobowiązania i strategie UE jako kontekst organizacji.

Dyrektywa CSRD i późniejsze akty zmieniające.

Struktura standardów raportowania (ESRS).

Standardy przekrojowe (ESRS 1 i 2) i obowiązkowe ujawnienia.

Zrównoważony rozwój w biznesie.

Zrównoważony rozwój w systemach zarządzania.

Systemy zarządzania środowiskowego

24

Wymagania ISO 14001:2015.

Kierunki planowanych zmian w normie ISO 14001.

Wymagania EMAS.

Audyt wewnętrzny systemu zarządzania środowiskowego.

Analiza podwójnej istotności i mapowanie interesariuszy

8

Podwójna istotność – definicja i powiązania ze strategią i zarządzaniem ryzykiem.

Narzędzia oceny (matryce, scoring, analiza porównawcza).

Hierarchizacja i ustalanie priorytetów.

Mapowanie interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych.

Analiza łańcuchów wartości.

Analiza środowiskowa

24

Wpływ działalności biznesowej na środowisko naturalne.

Wymagania standardów ESRS w obszarze środowiskowym.

Analiza ryzyka i możliwości w obszarze środowiskowym.

Środowiskowa analiza cyklu życia.

Ślad węglowy przedsiębiorstwa i dźwignie dekarbonizacji.

Analiza społeczna

24

Wpływ działalności biznesowej na społeczeństwo.

Prawa człowieka w biznesie.

Wymagania standardów ESRS w obszarze społecznym (ESRS S1-S4).

Wyzwania związane z różnorodnością, włączeniem i równością.

Standardy pracy dostawców i podwykonawców.

Relacje z interesariuszami i dialog społeczny.

Dobre praktyki z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu z uwzględnieniem konsumentów i użytkownikó końcowych.

Analiza zarządcza

24

Znaczenie ładu korporacyjnego w kontekście ESG.

Wymagania standardów ESRS (ESRS G1) w obszarze ładu korporacyjnego.

Role i obowiązki w obszarze ładu korporacyjnego.

Kodeksy etyczne i standardy postępowania.

Przeciwdziałanie korupcji.

Rola sygnalistów i ich ochrona.

Aspekt finansowy w raportowaniu ESG.

Dobre praktyki w zakresie ładu korporacyjnego i compliance.

Komunikacja i raportowanie ESG

32

Architektura i zawartość raportu ESG w oparciu o CSRD i ESRS.

Polityka, strategia, istotne wpływy, ryzyka i szanse.

Agregacja danych i wybór zagadnień na bazie analizy podwójnej istotności.

Metodologia opracowania raportu ESG (oświadczenia dotyczącego zrównoważonego rozwoju).

Powiązania między raportowaniem ESG a raportowaniem finansowym spółek.

Znaczenie raportowania ESG dla planowania strategicznego.

Wartość komunikacji i raportowania ESG dla biznesu i społeczeństwa.

Case study: dobre i złe praktyki raportowe.

Praktyczne ćwiczenia z procesu raportowania.

Greenwashing - identyfikacja i przeciwdziałanie

16

Psychospołeczne uwarunkowania zjawiska greenwashingu.

Greenwashing w marketingu, reklamie i strategii marki.

Greenwashing a prawo polskie i wspólnotowe.

Regulacje, wytyczne i standardy rynkowe.

Greenwashing a raportowanie ESG – dobre i złe praktyki wykorzystania informacji w komunikacji zewnętrznej marki.

Metody i narzędzia identyfikacji greenwashingu (analiza treści, analiza działań i procesów, analiza istotności i wiarygodności, analiza spójności, ocena adekwatności przekazu, estymacja konsekwencji, wskaźniki ilościowe).

Strategie unikania greenwashingu.

Studium przypadków - ćwiczenia praktyczne (ocena reklam i treści marketingowych, analizy ilościowe z wykorzystaniem wskaźników TF, IDF oraz TF-IDF.

Ocena treści w kontekście uregulowań prawnych oraz Kodeksu Etyki Reklamy, komunikacja między działem PR/marketingu a specjalistami ESG).

Kompetencje menedżera ESG

4

Rola i odpowiedzialność menedżera ESG.

Budowanie i zarządzanie zespołem ds. zrównoważonego rozwoju.

Planowanie, koordynowanie i monitorowanie działań w pracy zespołowej.

Współpraca z zarządem i radą nadzorczą.

„Zielone kompetencje” a trzy filary zrównoważonego rozwoju: społeczny, gospodarczy i środowiskowy.

Budowanie marki własnej menedżera ds. ESG w oparciu o wiarygodność i etykę postępowania

Zarządzanie zrównoważonym rozwojem w organizacji

8

ESG jako element misji, wizji i wartości organizacji .

Zrównoważony rozwój w strategii biznesowej i kulturze organizacyjnej firmy.

Wskaźniki efektywności zarządzania w obszarze ESG.

Holistyczne podejście do zarządzania w obszarze ESG.

Budowanie zrównoważonych łańcuchów wartości.

Trendy i kierunki zarządzania w obszarze ESG.

Odpowiedzialne podejście do ESG jako przewaga konkurencyjna w biznesie .

180